Het sprookjeslandschap van ontwerper Sarah Roseman
Wat voor een volwassene een designbank is, is voor een kind een piratenschip. De kussens die erop liggen zijn de bergen die beklommen worden. Wie door de ogen van Sarah Roseman naar de wereld kijkt, vindt iets van het kind in hem of haar terug.
Dutch Design Week
Het vloerkleed Molten Memories dat Roseman presenteerde op de afgelopen Dutch Design Week in Eindhoven, ziet er voor een volwassene wellicht uit als een mooi, stylish kleed in kleuren die helemaal van 2021 zijn: terracotta, greige, lichtblauw en jade. Voor een kind daarentegen is het kleed een sprookjeslandschap bestaande uit bergen, bossen, velden en rivieren.
Slooplocaties
Het is precies dat wat de van oorsprong Canadese Roseman zocht in haar ontwerp, waarmee ze dit jaar afstudeerde aan de Dutch Design Academy in Eindhoven. Ze ging bij haar creatie uit van haar eigen herinneringen aan haar ouderlijk huis. Roseman: ’Het kleed is gemaakt met dezelfde soorten materialen uit het huis van mijn jeugd. De spullen heb ik gevonden op slooplocaties of zijn afkomstig uit huisrenovaties’.
Gesmolten herinneringen
Roseman vertaalde het landschap waarin zij als kind opgroeide in een tactiele wereld. Oude tapijten zijn tot nieuw garen gesponnen en getuft tot een textuur dat lijkt op een rivier. De stenen in die rivier zijn gemaakt van afgedankte badkamertegels. Van oud vinyl maakte Roseman ronde vormen die met een beetje fantasie rotsblokken zijn. ‘De titel van het kleed zegt al veel: molten memories, ofwel ‘gesmolten herinneringen’.
Je hoeft geen peuter te zijn om in het vloerkleed bergen, rivierstenen, velden en water te zien.
Sarah Roseman begon na haar afstuderen haar eigen studio. Daar ontwerpt ze onder meer meubels, kleding en objecten.